25.02.2024
Stort fremmøde ved den grønlandske job- og karrieremesse

I weekenden 24.-25. februar blev der afholdt grønlandsk job- og karrieremesse. Besøgstallet var markant større end sidste år, og et forsigtigt bud er, at der var ca. 700 besøgende i løbet af de to dage - og dermed var messen set med Naviairs øjne en succes.

I lighed med sidste år blev messen lørdag afholdt på Radisson Blu i Aarhus, mens det søndag var Grønlands Repræsentation på Strandgade i København der lagde lokaler til begivenheden. Åbningstiden var begge dage fra klokken 12 til 17.

Mange af de besøgende ved den grønlandske job- og karrieremesse er grønlandske studerende i Danmark - altså unge mennesker der for manges vedkommende regner med at vende tilbage til Grønland efter de er færdige med studiet. Der er dog også mange andre besøgende, der kommer for at udforske mulighederne for at få et job i Grønland.

Overordnet set er messens formål at bygge bro mellem grønlandske virksomheder, potentielle jobkandidater og Grønlandske studerende i Danmark/udlandet. Dette sker dels ved at de besøgende kan besøge standen hos de cirka 35 deltagende firmaer, men der bliver også afholdt en række debatter om jobmulighederne i Grønland, både for de studerende eller for dem, der allerede i dag er rutinerede på arbejdsmarkedet.

Naviair deltager for at sætte streg under, at vi et en vigtig del af den grønlandske luftfart og dermed også en vigtig del af hele den grønlandske infrastruktur - og igen i år havde vi en god dialog med de besøgende. Vi fik altså forklaret, hvad det er vi laver i FIC’en - og hvad vores rolle er indenfor luftfarten i Grønland, både i dag og i de kommende år.

Trine Egede fra Naalakkersuisut/selvstyretbog den Grønlandske Karrieremesse satte disse ord på weekendens begivenheder:
- De tilbagemeldinger vi har fået er, de besøgende er meget tilfredse med kontakten til virksomhederne og de føler sig hørt. Der har været en rigtig god kobling mellem de besøgende og virksomhederne, og der er ligefrem folk der tager herfra med halve kontrakter i tasken. Jeg synes at vi er nået ud til vores målgrupper, altså både de studerende men også seniorer og dem hvor børnene er flyttet hjemmefra - og som har lyst til at tage til Grønland og arbejde.

Trine var også glad for, at Naviair igen i år med blandt deltagerne:
-ja, vi er meget glade for, at I er med. Vi synes det I laver i Grønland er vigtigt, det er godt I er synlige på messen og så skal I også have en tak for at være underholdende, og for at være med til at skabe en god stemning både i Aarhus og København.

Naviair takker for de pæne ord, og er helt enige i Trine Egedes vurdering af, at job- og karrieremessen også i 2024 var en succes.

Naviair har allerede nu sat kryds i kalenderen for 2025, så også næste år er vi at finde ved den grønlandske job- og karrieremesse.