Dato
30.06.2022
Tour’en lukker dele af dansk luftrum
Få i det ganske danske land er i tvivl om, at Tour de France i den kommende weekend besøger Danmark, og at verdens mest berømte cykelløb vil rulle hen over gader, stræder og veje fredag, lørdag og søndag.

Vi kender alle også de mange flotte billeder der vises fra luften i forbindelse med Tour de France, og de billeder vil vi naturligvis også se under årets prolog samt 1. og 2. etape.

Rytterne og TV-produktionen kræver dog en vis arbejdsro, og derfor vil der under løbet blive lukket en del luftrum for de almindelige brugere – og i stedet vil dette luftrum så blive flittigt benyttet af fx de mange helikoptere, der er i brug under Tour de France.

Det er vigtigt at understrege, at lukningerne berører både piloter samt alle, der kunne tænke sig at sende deres drone i luften.

Redningshelikoptere – eller andre kritisk flyvninger – vil naturligvis kunne beflyve luftrummet efter aftale med de forskellige enheder i Naviair.

Planen for luftrumslukningerne er som følger:

Fredag den 1. juli 2022:
Luftrummet over store dele af København er lukket op til 2.500 fod fra kl. 1530 til 1940.

Lørdag den 2. juli 2022:
Ruten fra Roskilde til Nyborg er opdelt i fire dele, og hver del af ruten vil så forskellige tidsrum være lukket op til 2.500 fod. Groft sagt flytter lukningen af luftrummet sig med feltet, dog med en god margin på begge sider af feltets forventede fremdrift. Lukningen strækker sig over tidsrummet fra kl. 1145 til 1815.

Søndag den 3. juli 2022:
Ruten fra Vejle til Sønderborg er opdelt i fire dele, og hver del af ruten vil så forskellige tidsrum være lukket op til 2.500 fod. Groft sagt flytter lukningen af luftrummet sig med feltet, dog med en god margin på begge sider af feltets forventede fremdrift. Lukningen strækker sig over tidsrummet fra kl. 1235 til 1830.

Det er ikke Naviair der alene iværksætter luftrumslukninger, men Naviair er sammen med fx Trafikstyrelsen – og en række andre myndigheder – en væsentlig del at det ”team”, der sørger for al den nødvendige dokumentation, der skal til for på myndighedsside at være klar til at lukke luftrummet.

Alle piloter vil i mere detaljeret form kunne læse mere om lukningerne på aim.naviair.dk og alle drone-operatører vil kunne holde sig opdateret via droneluftrum.dk.

> Læs AIP SUP 18/20 om ”Temporary Restricted Areas”

Naviair søger for øvrigt efter flyvelederaspiranter for tiden, så kunne du tænke dig at blive en del af Naviair som flyveleder, er det nu du har chancen:

> www.flyveleder.com
lukketluftrum