Nyt system ved årsskiftet 2007/08 betød indkøringsperiode på ca. 3 måneder. Selv om skiftet til det nye system skete i en periode med lav trafik, kunne Naviair ikke håndtere alle fly til alle tider uden forsinkelser. Vi vidste fra internationale og egne erfaringer, at det ville tage tid at indkøre et nyt system, fordi både flyveledere og teknisk personale skulle opøve rutine i at anvende et nyt system. Da system blev taget i brug ultimo december skete det efter planen og systemet fungerede stabilt. Imidlertid var der dog lidt flere fejl og uhensigstmæssigheder i systemet end forventet og der blev arbejdet intenst i samarbejde med leverandøren at få rettet og opdateret systemet. I forhold til den udmeldte kapacitetsplan til luftfartsselskaber er blev Naviair en måned forsinket i forhold til planen om at opnå normal kapacitet igen.
> Se plan for kapacitetsløft i indkøringsperioden (principskitse MAR 2008)
Hvorfor regulerer man flytrafikken? Det er begrænset hvor mange samtidige flyoperationer, en flyveleder kan håndtere i perioder med spidsbelastning. Derfor udsendes reguleringer af flytrafikken, der spreder trafikken over et større tidsrum. Med flysikkerheden som en ufravigelig første prioritet, har vi arbejdet målrettet på, så at minimere flyforsinkelserne så meget som muligt - og det er sket i samarbejde med vores kunder luftfartsselskaberne - og vi har i indkøringsperioden holdt dem tæt orienteret om Naviairs kapacitet og status på fejlretning af det nye system.
Sådan planlægges den europæiske flytrafik Siden midten af 90'erne er det CFMU - Central Flow Management Unit – der planlægger flytrafikken i Europa, og som koordinerer reguleringer, når det er nødvendigt. Det kan være pga. af vejret eller fordi der er kapacitetsproblemer på en eller flere sektorer. CFMUen er en del af Eurocontrol, den europæiske luftfartsorganisation. CFMU modtager løbende data fra alle luftfartsselskaber om deres planlagte flyvninger i Europa. Alle udbydere af flyvekontroltjeneste i Europa sender lister til CFMUen med de reguleringer, der gælder for deres luftrum. Når Naviairs nye flyvekontrolsystem går i drift, har CFMUen fået oplysninger om eventuelle reguleringer, og kan planlægge flytrafikken der efter. Ud fra oplysningerne om planlagte flyvninger og eventuelle reguleringer, tilrettelægger CFMU'en den europæiske flytrafik, sådan at der bliver så få forsinkelser som muligt. Hvis der bliver forsinkelser, så tages de på jorden ved at udskyde starttiden - fremfor at lade flyene ligge og cirkle rundt henover destinationen.
Alle de tiltag er med til at afvikle trafikken på en måde, der både er sikker, effektiv og miljøvenlig.
Version : 31.07.2008
LINKS
> Eurocontrol
> CFMU |