|
Trafikken i luften over Europa vokser igen kraftigt efter tilbagegangen i flytrafikken i kølvandet på terrorangrebet 11/9 2001 i USA. Dermed står europæisk luftfart over for en dobbelt udfordring.
På den ene side stiger og stiger flytrafikken hvert eneste år – både i antal fly og i antallet af forskellige ruter. Passagererne bliver mere og mere kvalitetsbevidste og forventer med rette, at sikkerhed, kvalitet og rettidighed bare er i orden. Flytrafikken bliver stadig vigtigere for den enkelte og for samfundsøkonomien, i takt med at vi flyver mere.
| | På den anden side er flyvekontrollen i det europæiske luftrum kun i første fase af en langvarig og omfattende modernisering. Moderniseringen markerer en bevægelse væk fra det nationale og over til det europæiske. Bevægelsen gælder politisk, organisatorisk, og ikke mindst teknisk. De fleste flyvekontrolorganisationer er stadig nationalt baserede og kun under langsom politisk og organisatorisk udvikling. Standardisering af regler og af kravene til sikkerhed og dokumentation er kommet et stykke, men mange standarder og bestemmelser er stadig udtryk for nationale eller endda lokale krav og præferencer. Det gør, at det først i dag er muligt at etablere ensartede og standardiserede it-platforme, programmer og systemer.
Naviair har som mål at være en af frontløberne i internationaliseringen og standardiseringen.
|
| | |