Trafikken i luften over Europa vokser igen kraftigt efter tilbagegangen i flytrafikken i kølvandet på terrorangrebet 11/9 2001 i USA. Dermed står europæisk luftfart over for en dobbelt udfordring.

På den ene side stiger og stiger flytrafikken hvert eneste år – både i antal fly og i antallet af forskellige ruter. Passagererne bliver mere og mere kvalitetsbevidste og forventer med rette, at sikkerhed, kvalitet og rettidighed bare er i orden. Flytrafikken bliver stadig vigtigere for den enkelte og for samfundsøkonomien, i takt med at vi flyver mere.

 hist-kap1.jpg


På den anden side er flyvekontrollen i det europæiske luftrum kun i første fase af en langvarig og omfattende modernisering. Moderniseringen markerer en bevægelse væk fra det nationale og over til det europæiske. Bevægelsen gælder politisk, organisatorisk, og ikke mindst teknisk. De fleste flyvekontrolorganisationer er stadig nationalt baserede og kun under langsom politisk og organisatorisk udvikling. Standardisering af regler og af kravene til sikkerhed og dokumentation er kommet et stykke, men mange standarder og bestemmelser er stadig udtryk for nationale eller endda lokale krav og præferencer. Det gør, at det først i dag er muligt at etablere ensartede og standardiserede it-platforme, programmer og systemer.

Naviair har som mål at være en af frontløberne i internationaliseringen og standardiseringen.

news_header_dk.gif
30.04.2008
Pressemeddelelse
Indkøring af nyt system er afsluttet
news_sep.gif
04.04.2008
Flyforsinkelserne med nyt system
Statistik januar-marts
news_sep.gif
18.03.2008
Færre forsinkelser
og plan frem mod normal kapacitet
news_sep.gif
03.03.2008
Pressemeddelelse
Status på forsinkelser
news_sep.gif
03.03.2008
Gradvis forøgelse af kapaciteten
news_sep.gif
21.02.2008
Flyvesikkerheden har topprioritet
news_sep.gif
news_bottom.gif