|
Inden Naviairs nye flyvekontrolsystem kan tages i brug, skal det samlede flyvelederkorps naturligvis være klar til at betjene de mange nye systemer, ligesom det tekniske personale skal være uddannet til at varetage den daglige drift. Derfor har Naviair igangsat et omfattende trænings- og uddannelsesprogram, der skal sikre, at både flyveledere og teknikere er fortrolige med alle facetter af det nye system.
Test og uddannelse foregår i de topmoderne simulatorer, Naviair råder over. | | Det giver medarbejderne mulighed for at blive helt fortrolige med de nye arbejdsredskaber i et virtuelt miljø, inden de skal kontrollere den ”rigtige” trafik.
Op mod idriftsættelsen af det nye system rykker eleverne imidlertid ud af simulatorerne og ind i tårn og kontrolcentral for at ”lytte med” på det gamle system. Denne fase kaldes skyggedrift, fordi alting foregår, som var det nye system i drift – blot med den forskel, at det hele kun er en øvelse. Skyggedriften er med andre ord generalprøven på det nye system. Her er en sidste lejlighed til at teste, at alle detaljer er på plads, inden systemet sættes endeligt i drift. |
| | |