Al data- og talekommunikation, der fremkommer i forbindelse med lufttrafikafviklingen i dansk luftrum, rekorderes og gemmes i lighed med de ”sorte bokse”, der findes ombord på fly og skibe.

I forbindelse med idriftsættelsen af Naviairs nye flyvekontrolsystem er der indkøbt et helt nyt rekorderingssystem til talekommunikation, ligesom der er foretaget væsentlige opgraderinger af udstyret til rekordering af øvrige data.

tek-rekordering.jpg

Rekordering af data sker gennem et såkaldt Radar Recording System (RARS). Systemet anvendes til at rekordere radardata, flyveplandata og anden datatrafik i forbindelse med lufttrafikafviklingen i dansk luftrum samt i Københavns Lufthavn. Disse data anvendes bl.a. i forbindelse med udredning af lufttrafikhændelser, støjklager, fejlfinding på udstyr, tuning af radarer samt til en-route afregningssystemet SERIS.

Rekorderingen af talekommunikation sker gennem et såkaldt Legal Voice Recorder System, som anvendes til rekordering af radiokanaler og telefonforbindelser. Udstyret er indkøbt med kapacitet på 384 analoge kanaler og består af to separate, ens servere med analoge og digitale inputkort til konvertering af input til digitale data. Alt rekorderet materiale arkiveres på indbyggede harddiske og opbevares på serverne i minimum 30 dage.




 

news_header_dk.gif
30.04.2008
Pressemeddelelse
Indkøring af nyt system er afsluttet
news_sep.gif
04.04.2008
Flyforsinkelserne med nyt system
Statistik januar-marts
news_sep.gif
18.03.2008
Færre forsinkelser
og plan frem mod normal kapacitet
news_sep.gif
03.03.2008
Pressemeddelelse
Status på forsinkelser
news_sep.gif
03.03.2008
Gradvis forøgelse af kapaciteten
news_sep.gif
21.02.2008
Flyvesikkerheden har topprioritet
news_sep.gif
news_bottom.gif